Emetofobi.

Vet ni? Jag har emetofobi. Dvs att jag har fobi mot spyor. Jag har haft det så länge jag kan minnas.
Det har dock blivit 100gånger värre efter jag fick min magkatarr för 3 månader sedan.
Här kommer jag berätta lite hur mitt liv ser ut just nu ang min kräkfobi..
Jag drömmer väldigt ofta om att någon spyr på toaletten bredvid mitt rum, och det är alltid en såndär verklig dröm ni vet? Så det verkligen känns som om man är vaken. Men när man väl vaknar, så är man helt svettig av panik. (Detta händer kanske varannan natt.)
När någon går på toa så håller jag för öronen, fast bara på natten. Dels för att jag vet att OM personen skulle spy så hörs det mest på natten eftersom att allt ör så tyst. På dagen är det bara att höja musiken på högtalarna etc.
När folk hostar, så sitter jag och kollar ner i golvet och försöker se ut som att jag inte bryr mig om det. Men allt jag kan tänka på är att personen kan spy när som helst.
När jag ser en som spyr i en film så kollar jag ALLTID bort, även fast jag vet att det aldrig är riktig spya.
När jag ser någon spy på fyllan så får jag panik.
När jag hör från en kompis via telefon eller internet att han/hon är/har varit magsjuk, så sitter hjärtat direkt i halsen. Jag får verkligen panik. Vet ni varför? Jo för att om t.ex. min bror skulle va magsjuk och smitta en annan person, så tar det 48 timmar som högst innan den personen kräks. Så alltså kan min kompis varit magsjuk utan att veta om det och smitta någon på t.ex. ICA (som kunde varit min mamma.) osv.. ja ni fattar.. Samma gäller folk som bor 10 mil ifrån mig. Om jag vet att en person är magsjuk, så vet jag att det är en liten större chans att jag med blir det. Eller jag har iallafall fått för mig det.
Men det jobbigaste är att VARJE natt efter att jag fått min magkatarr, så har jag gråtit innan jag somnat. Varenda jävla natt. Mest för att första veckan av min magkatarr så gick jag runt och bar på spykänslan, och jag är så rädd att få tillbaka den. Nästa gång kanske jag verkligen spyr med. jag är livrädd för att spy, jag är livrädd för att höra andra spy. Usch, det var verkligen den värsta veckan i hela mitt liv. Jag pratade nästan inget under den veckan, för såfort jag öppnade munnen så kändes det som att jag skulle spy. Så jag fick andas med näsan, vilket gick sådär.. Jag försökte faktiskt spy några gånger på toaletten, för att få bort den jobbiga känslan, men det gick inte. Jag kunde inte spy. Jag var för rädd.
Nu gråter jag som sagt varje natt, och jag vill bara att det ska försvinna.
Seriöst jag orkar snart inte mer av detta, jag måste ha hjälp. Men av vem?
jag har inga pengar för en psykolog och jag vet inga andra som kan hjälpa mig? (Ge tips!)
Har inte pengarna för det heller.
Sen har jag ingen som jag kan prata med irl.

Jag har ingen.

Kommentarer
Postat av: jimmy

jag skulle mer än gärna kunna ställa upp sp, din stödperson i det här fallet, jag finns här för dig och det vet du

2010-07-04 @ 04:47:51
Postat av: Gunnar

hela grejen med att komma över en fobi, är att vänja sig med den, typ. jag var sjukt rädd för döden osv förut, tills en dag då jag såg en kompis dö, sen dess har jag typ, accepterat den mer, lika med spindlar etc, då har ja för mig att läkare osv använder spindlar, fast på håll osv. ah, typ, eller nått, ja venne =D



annars äre la ara hitta nån å snacka i vt med, så länge dom är bra på att lyssna etc så kanske det känns bättre? =)

2010-07-04 @ 06:44:10
Postat av: helly

sök hjälp. ring typ lokala vårdcentralen så kan dom hjälpa dig. det var så jag fick hjälp med min ätstörning, nu har jag en SUPER psykolog, även om det tar låååång tid..



Jo för att om t.ex. min bror skulle va magsjuk och smitta en annan person, så tar det 48 timmar som högst innan den personen kräks. Så alltså kan min kompis varit magsjuk utan att veta om det och smitta någon



det är inte sant, för typ 2 år sen, fick min mamam mahsjuka, hon låg 1 vecka och spydde, 1½ vecka senare så spydde jag, och blev magsjuk.

vi bodde ihop och var mittupp i varandra hela tiden.

2010-07-04 @ 18:30:17
URL: http://helly.nu
Postat av: sofia elander

Helly: Okej tack. :) jaha, jag visste inte att det kunde ta så lång tid. :( nu blev det genast värre..

2010-07-04 @ 19:56:46
Postat av: Frida

Shit, jag har verkligen nästan precis samma sak!! Ligger och räknar upp rammsor i mitt huvud varje natt för att förstå att jag inte mår illa.



Sen om någon mår illa så kan jag inte vara i samma rum, jag blir kallsvettig och får verkligen PANIK! Det är fruuktansvärt!!! Spyorna förstör allt :O Kan inte spy själv. Går hellre runt och mår illa, än att spy :(



om du kommer på en lösning är jag mycket villig att få höra om den!

2010-07-04 @ 20:30:04
Postat av: helly

förlåt :(



men det finns hjälp att få,

så du inte behöver ligga sömnlös med typ.. panikångest :/

2010-07-05 @ 21:09:42
URL: http://helly.nu
Postat av: Lina

Jobbigt d låter... Tur att morsan inte brukar spy när hon blir full då, hade blivit lite jobbigt ofta ;) Kram ses imon

2010-07-09 @ 10:04:56
URL: http://lajna.webblogg.se/
Postat av: Anonym



Hej du..

Skulle vara jätte roligt och jätte snällt av dig om du skulle vilja rösta på min söta sommarbild :)

skulle vara jätte gulligt av dig isådanfall! :)



Hemsidan är: http://www.husmanhagbergtavling.se/index.php?page=gallery&obj=711

och:



Du BEHÖVER inte säga att du har röstar, det ser jag. :)

Tack på förhand, hoppas du få en skön dag nu då. ^^

2010-07-13 @ 20:00:45
URL: http:// www.denkalla.blogg.se/
Postat av: Anonym

uppdateraaaaaaa

2010-07-15 @ 14:22:42
URL: http://tovemarielarsson.blogg.se/
Postat av: j ♥

Jo usch jag har nog också någon liten fobi mot sånt. Mår jätte illa och jag hatar när folk spyr, måste gå typ 20 meter bort från folk som gör det. Blir helt hysterisk.

2010-07-26 @ 13:13:18
URL: http://worldoftwilight.blogg.se/

Skriv vad du tänker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0